January 28, 2012

ARGHHH !! Mengantuk ??

Salam... ^_^v hehe. PEACE 'no war' 

Alahaiii mengantuknya. Aduh. G mana seyh. Huu. Baru ja start kelas dah asyik menguap. Kenapa setiap kali cikgu, lecturer, prof or sesapa ja lah yang bercakap kita akan mula menguap ??



dah ngantuk tidur terus !!




Perkara sebegini ni memang selalu sangat jadi dlam diri Kyra. Huu. Bukan selalu memang tiap2 kali ke kelas wal hal tidur bukan sekadar cukup lebih dr cukup pon. Atoi2. 

Kalau dulu masa kat sekolah Kyra duduk kat blakang so kalau nak 'TER'tidur dalam kelas tu pandai2 la suh org sebelah cover or kejutkan. Hehe. Nakal la jugak. :p Sekarang nih dah besar panjang nak tidur agak malu lah jugak. tapi menguap tu setiap kali lecturer mula bercakap. Ahaha. Memang lah xtau nak bt cmna. Huu~

Masalah betol la. Naik pening dibuatnya. Kadang2 terfikir jugak la kenapa ea selalu sangat jadi cmtu ?? terutamanya kat student la. Kalau bukan student tu no komen lah. I don't know. He

Oke kalau nak ikotkan fakta, kita selalu mengantuk disebabkan otak kekurangan oksigen.


Oksigen diperlukan oleh sel-sel otak untuk melakukan aktiviti rutin seharian. Apabila oksigen yang beredar dalam darah kurang mencukupi keperluan metabolisme, maka otak pon kekurangan oksigen. Jadi,masalah mengantuk akan timbul.

Kekurangan Biotin juga boleh menyebabkan mengantuk. 


Biotin ialah vitamin B yang diperlukan untuk metabolisme lemak dan karbohidrat. Biotin ditemui dalam pelbagai makanan dan sumber-sumber yang mengandungi banyak biotin ialah hati, buah pinggang, pancreas, telur, susu, ikan dan kacang-kacang.


kekacang



susu



ikan


Mengikut pakar motivasi pulak, mengantuk nih adalah disebabkan kita selalu mnyebutnya. Maksudnya kat sini, kita mula belajar dari usia 6 atau 7 tahun. Jadi, kita telah menghabiskan banyak masa dalam hidup untuk belajar. Kita akan berasa boring, malas dan tak ada mood. Perkataan2 NEGATIF yang keluar dr mulut kita menyebabkan otak akan mentafsir dan akhirnya kita jd cepat menguap dan mengantuk apabila sesi pembelajaran dimulakan.

Sebagai seorang pelajar, apa yang perlu kita lakukan ialah :-

1.Bina sikap yang positif


Kejayaan seseorang sebenarnya 90% ditentukan oleh sikapnya dan 10% lagi dari pengetahuan sedia ada. Sekiranya anda mengambil masa yang lama untuk membaca tanpa memahami, maka anda telah membuang masa. Jadi, perkara ini perlu dielakkan dan sebaiknya bersungguh-sungguh dan bersikap positif.

2.Persediaan minda


Sikap negatif adalah dari minda yang negatif. Oleh itu minda perlu diubah kepada postif. sebagai contoh berkata pada diri " Aku yakin boleh buat yang terbaik".


3.Persekitaran yang sesuai


Apabila ingin belajar, kita perlukan persekitaran yang sesuai tanpa sebarang gangguan yang boleh menjejaskan tumpuan untuk belajar.


So, Kyra nak tambah selain dari fakta dan pendapat kaunselor, kalau overslept pon akan mengantuk jugak. hehe. Kita kena ubah sendiri la cmtu. Mentaliti pon sama jugak perlu diubah n set kan kat minda supaya be positif. Moga2 kita dapat atasi masalah mengantuk dan suka menguap. Huu.


....The end....

Terima kasih sudi baca. LIKE sikit !

0 orang ringan tangan: